Biografie

Frédérique Klooster (sopraan) behaalde haar Bachelordiploma aan het Rotterdams Conservatorium met een 8 als eindcijfer, en ze voltooide haar Masteropleiding aan de Royal Academy of Music in Londen (GB) in de klasse Merit.
Frédérique heeft gestudeerd bij onder anderen Marjanne Kweksilber, Carolyn Watkinson, Frans Huijts, Jard van Nes en Elizabeth Ritchie. Momenteel studeert ze met veel plezier bij Marjan Kuiper (www.marjankuiper.nl). Masterclasses volgde ze bij onder meer Roberta Alexander, Cecilia Bartoli, Dame Kiri Te Kanawa, Meinard Kraak, Miranda van Kralingen, Nelly Miricioiù, Robert Tear, Evelyn Tubb, Stephen Varcoe en Sarah Walker.
De volgende rollen staan op Frédérique's CV: Belinda, Spirit, Second Woman (Dido and Aeneas), Saffi (Der Zigeunerbaron), Timor Dei, Patientia, Victoria (Ordo Virtutum), Suppoost (Museum Songspiel 20XX), 1e Waldelf (Rusalka), Daphné (Actéon), Josepha Vogelhuber (Im weissen Rössl), Tanager Bird/understudy Visioen (Een sprankje hemel!), Adele (Die Fledermaus), Micaela (Carmen - De Musical) en Geisha/Amica di CioCiosan (Madama Butterfly). De rollen Hildegard (BINGEN, Hildegard von), Zangeres (Just for one day), Moeder (De Gelukkige Werknemer) en Jonge Maarten/Jantje (Waterman) werden door haar gecreëerd.
Op het gebied van oratorium heeft Frédérique veelvuldig als soliste opgetreden, in binnen- en buitenland.
Haar carrière heeft haar tot nu toe naar België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Italië, Israël, Kroatië, Oostenrijk en Zwitserland gevoerd en ze heeft als soliste opgetreden in beroemde zalen zoals Het Concertgebouw Amsterdam (Grote Zaal), de Utrechtse Schouwburg, De Doelen, Bridgewater Hall in Manchester (GB), St. Martin-in-the-Fields in Londen (GB) en Guildford Cathedral in Guildford (GB). Ze heeft opgetreden op vele festivals in binnen- en buitenland, waaronder Operadagen Rotterdam, Dartington International Summer School (GB), Brighton Early Music Festival (GB), Brighton Festival (GB), Sastamala Gregoriana (FIN), Špancirfest (CRO), Lake District Festival (GB), Lekker Klassiek (B), Braunschweig Schloss-spektakel (D) en Wonderfeel.
In haar laatste studiejaar ontving Frédérique de Grabowsky Connell Prize voor haar prestaties aan de Royal Academy of Music. Ze werd finaliste in de Nancy Nuttall Early Music Competition. Hiernaast ontving ze talrijke beurzen en sponsordonaties om haar te ondersteunen in haar studie en haar carrière, onder andere van het Ned. Fonds voor de Podiumkunsten.
Een deel van Frédérique's carrière speelde zich af in de televisiewereld. Ze was de officiële zangcoach van het programma De Tiende van Tijl, gepresenteerd door Tijl Beckand. Zie de pagina 'De Tiende van Tijl' (onder 'Media') voor meer informatie.
Hiernaast heeft Frédérique in 2011 het Gouden Televizier Ring Gala geopend met een solo-optreden. Ook was ze in 2012 te zien en te horen in het RTL4-programma Beat the Best. In 2020 was Frédérique als De Drijvende Diva te zien en te horen in het programma Floortje blijft hier van Floortje Dessing. In oktober 2022 trad zij met Kamerkoor PA'dam op bij Podium Witteman, ter promotie van de Mozart Requiem toernee. Frédérique zong verschillende solo's tijdens deze toernee.
Een ander optreden dat de nationale televisie haalde, was Frédérique's optreden als Drijvende Diva (concept van Victorine Pasman) tijdens Wonderfeel. Fragmenten van dit optreden werden uitgezonden bij Podium on Tour en EenVandaag. Hiernaast werd Frédérique genoemd in de Volkskrant en in de Telegraaf. Ze heeft sinds begin 2015 het stokje van Laura Stavinoha overgenomen als Drijvende Diva.
Frédérique heeft met veel gerenommeerde musici en regisseurs gewerkt, onder anderen Stephen Cleobury, Mary Collins, Laurence Cummings, Robert Dean, Richard Egarr, Michael Fields, John Hancorn, Jurjen Hempel, Maarten Hillenius, Cilia Hogerzeil, Robert Hollingworth, Reinbert de Leeuw, Huub Kerstens, Maarten Koningsberger, John Ramster, Evelyn Tubb, David Selig, Stephen Varcoe en Carolyn Watkinson.
Als ensemblezangeres werkte zij onder anderen met Sir Colin Davis, Steven Devine, Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Sir Charles Mackerras, Daniel Reuss, Anthony Rooley en Jaap van Zweden.
Frédérique heeft gestudeerd bij onder anderen Marjanne Kweksilber, Carolyn Watkinson, Frans Huijts, Jard van Nes en Elizabeth Ritchie. Momenteel studeert ze met veel plezier bij Marjan Kuiper (www.marjankuiper.nl). Masterclasses volgde ze bij onder meer Roberta Alexander, Cecilia Bartoli, Dame Kiri Te Kanawa, Meinard Kraak, Miranda van Kralingen, Nelly Miricioiù, Robert Tear, Evelyn Tubb, Stephen Varcoe en Sarah Walker.
De volgende rollen staan op Frédérique's CV: Belinda, Spirit, Second Woman (Dido and Aeneas), Saffi (Der Zigeunerbaron), Timor Dei, Patientia, Victoria (Ordo Virtutum), Suppoost (Museum Songspiel 20XX), 1e Waldelf (Rusalka), Daphné (Actéon), Josepha Vogelhuber (Im weissen Rössl), Tanager Bird/understudy Visioen (Een sprankje hemel!), Adele (Die Fledermaus), Micaela (Carmen - De Musical) en Geisha/Amica di CioCiosan (Madama Butterfly). De rollen Hildegard (BINGEN, Hildegard von), Zangeres (Just for one day), Moeder (De Gelukkige Werknemer) en Jonge Maarten/Jantje (Waterman) werden door haar gecreëerd.
Op het gebied van oratorium heeft Frédérique veelvuldig als soliste opgetreden, in binnen- en buitenland.
Haar carrière heeft haar tot nu toe naar België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Italië, Israël, Kroatië, Oostenrijk en Zwitserland gevoerd en ze heeft als soliste opgetreden in beroemde zalen zoals Het Concertgebouw Amsterdam (Grote Zaal), de Utrechtse Schouwburg, De Doelen, Bridgewater Hall in Manchester (GB), St. Martin-in-the-Fields in Londen (GB) en Guildford Cathedral in Guildford (GB). Ze heeft opgetreden op vele festivals in binnen- en buitenland, waaronder Operadagen Rotterdam, Dartington International Summer School (GB), Brighton Early Music Festival (GB), Brighton Festival (GB), Sastamala Gregoriana (FIN), Špancirfest (CRO), Lake District Festival (GB), Lekker Klassiek (B), Braunschweig Schloss-spektakel (D) en Wonderfeel.
In haar laatste studiejaar ontving Frédérique de Grabowsky Connell Prize voor haar prestaties aan de Royal Academy of Music. Ze werd finaliste in de Nancy Nuttall Early Music Competition. Hiernaast ontving ze talrijke beurzen en sponsordonaties om haar te ondersteunen in haar studie en haar carrière, onder andere van het Ned. Fonds voor de Podiumkunsten.
Een deel van Frédérique's carrière speelde zich af in de televisiewereld. Ze was de officiële zangcoach van het programma De Tiende van Tijl, gepresenteerd door Tijl Beckand. Zie de pagina 'De Tiende van Tijl' (onder 'Media') voor meer informatie.
Hiernaast heeft Frédérique in 2011 het Gouden Televizier Ring Gala geopend met een solo-optreden. Ook was ze in 2012 te zien en te horen in het RTL4-programma Beat the Best. In 2020 was Frédérique als De Drijvende Diva te zien en te horen in het programma Floortje blijft hier van Floortje Dessing. In oktober 2022 trad zij met Kamerkoor PA'dam op bij Podium Witteman, ter promotie van de Mozart Requiem toernee. Frédérique zong verschillende solo's tijdens deze toernee.
Een ander optreden dat de nationale televisie haalde, was Frédérique's optreden als Drijvende Diva (concept van Victorine Pasman) tijdens Wonderfeel. Fragmenten van dit optreden werden uitgezonden bij Podium on Tour en EenVandaag. Hiernaast werd Frédérique genoemd in de Volkskrant en in de Telegraaf. Ze heeft sinds begin 2015 het stokje van Laura Stavinoha overgenomen als Drijvende Diva.
Frédérique heeft met veel gerenommeerde musici en regisseurs gewerkt, onder anderen Stephen Cleobury, Mary Collins, Laurence Cummings, Robert Dean, Richard Egarr, Michael Fields, John Hancorn, Jurjen Hempel, Maarten Hillenius, Cilia Hogerzeil, Robert Hollingworth, Reinbert de Leeuw, Huub Kerstens, Maarten Koningsberger, John Ramster, Evelyn Tubb, David Selig, Stephen Varcoe en Carolyn Watkinson.
Als ensemblezangeres werkte zij onder anderen met Sir Colin Davis, Steven Devine, Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Sir Charles Mackerras, Daniel Reuss, Anthony Rooley en Jaap van Zweden.